Resum anual 2010

La Fundació Ulldecona compta, des de 2005, amb un programa específic d’atenció biopsicosocial a persones que pateixen malalties neurodegeneratives o altres malalties de dependència funcional, l’Espai de Respir.

Des de maig de 2010 aquest programa es porta a terme a l’antic Centre d’Atenció Primària (C/ Maestrat, s/n), aquesta nova ubicació ha representat una important millora en la qualitat del servei, en tant que, no només es disposa d’un gran espai -sense barreres arquitectòniques- en el què es porten a terme les sessions de fisioteràpia grupal i diferents activitats amb tot el grup (activitats lúdiques, musicoteràpia, etc.);  sinó que, al mateix temps, permet la distribució dels participants en grups de treball reduïts (màxim 10 persones), el qual facilita el desenvolupament dels programes individuals d’atenció. Cadascun dels grups disposa d’una aula pròpia amb l’equipament i el material necessari per portar a terme les activitats psicocognitives dissenyades en el programa.

Els grups es configuren tenint en compte les capacitats, potencialitats, limitacions i dificultats de cadascun dels participants, així com les relacions interpersonals que mantenen, per tal de garantir que tots se sentin còmodes i treballin a gust amb els seus companys/es.

Diàriament els usuaris de l’Espai de Respir realitzen activitats d’orientació espacial, temporal i de la persona i una sessió grupal de fisioteràpia. Tanmateix, cada dia treballen o bé una àrea cognoscitva: memòria, funcions executives, càlcul i problemes aritmètics, gnosies, pràxies i llenguatge (tallers de psicoestimulació cognoscitiva); o bé la psicomotricitat, l’expressió, la imaginació, etc. mitjançant els tallers de psicoexpressió.

També es porta a terme un taller de musicoteràpia amb una periodicitat setmanal i, puntualment es realitzen activitats lúdiques, especialment per a les celebracions de les festes populars i tradicionals. En aquest sentit, durant l’any 2010 s’han realitzat diverses festes temàtiques com: l’arribada dels Reis, Carnaval, Sant Jordi, Sant Joan, La Castanyada, Nadal, etc. per a les quals els usuaris elaboren la decoració del centre i tots els elements necessaris per a la celebració de la festa.

Tanmateix, l’Espai de Respir va participar en la festa de Sant Jordi del municipi, muntant un estand en el que es venien llibres relacionats amb Ulldecona i les Terres de l’Ebre i imans per a la nevera en forma de rosa (elaborats pels usuaris); així com, en l’organització de les activiats per La Marató de TV3, aquest any, els usuaris del centre van confeccionar la pancarta i van participar en la preparació del sabó que es regalava a les persones què feien una aportació econòmica per a La Marató.

Al llarg del 2010 el nombre de persones ateses a l’Espai de Respir ha oscil•lat entre 19 i 26, tenint una mitjana de 21 usuaris mensuals, 10 dels quals utilitzen el servei de transport adaptat què la Fundació posa a disposició de les persones que ho requereixin.